Saturday, December 10, 2011

mak yang terbaik!!

Salam...
izinkan ummi untuk mencoretkan sedikit cerita..bukan untuk bercerita tentang diri sendiri semata, tetapi untuk mengajar diri agar sentiasa ingat pada apa yg paling penting dilakukan ummi sebagai seorang "IBU"..

ummi terbaca satu pos sahabat..tak perlulah dinyatakan siapa...yang pastinya...ummi yakin ibu ini hampir berputus asa...dek kerana terlalu penat melayan karenah anak2 yang masih kecil dan selalu cuba menarik perhatian ibunya... ibu ini sering mengeluh dan merungut kepenatan dan kadang-kadang seolahnya berputus asa semasa menjaga anak-anak mereka...hmm..ummi terfikir...ramai betul ibu2 zaman sekarang yang punya blog dan facebook..dan sering saja meluahkan rasa di dalam facebook dan blog mereka soal anak-anak...banyak jugak yang baik2 diceritakan tentang anak-anak...tetapi yang kurang baik pun ada diceritakan juga..buat ummi terfikir wajarkah ibu ini bercerita betapa "nakal"+"aktif"+"menyusahkan" anak-anak ini memperlakukan ibu bapa mereka...bahkan ada juga komentar yang berlumba-lumba menyatakan anak mereka jauh lebih teruk daripada yang lainnya...Allahh..itu yang ummi agak terkilan..

sepanjang ummi menjadi anak kepada ibu ummi, Puan Ramlah...ummi tak nafikan kadang2 pernah juga melihat mak merungut kepenatan sekali sekala..maklumlah..adik beradik ummi yang seramai 10 orang ini sangat pelbagai karenahnya...dan adakala terlihat mak yang kadang2 tertidur di luar bilik bersama-sama anak dek penat menjadi ibu+wanita berkerjaya...sekarang pun alhamdulillah, mak masih lagi bekerja sebagai guru dalam usia 53 tahun...ummi masih ingat semasa ummi berumur 8 tahun...waktu tu adik beradik ummi dah seramai 5 orang(drp 10 skrg)..ayah ummi sedang menyambung pengajian dan sedang menghadapi peperiksaan PJJ di USM P.Pinang selama sebulan..waktu itu, mak sedang sarat mengandung anak ke 6..memandangkan ummi anak yg sulong, mak sering juga meminta ummi membantu dalam kerja rumah dan menguruskan adik-adik..ummi dah biasa mencuci dan menukar lampin adik-adik(masa tu pakai napkin jer, bukan pampers) dan memasak nasi seusia 9 tahun..ummi lah juga yang selalu membangunkan adik2 masuk tidur ke bilik di tengah malam dan kadang2 mendukung hingga ke katil kalau adik2 agak liat untuk bangun sendiri..ummi juga yang menyiapkan pakaian adik2 untuk dibawa ke taska dan menggosok baju adik2 yang bersekolah...dan ummi lakukan juga biarpun penat kerana rasa kasihan melihat mak ummi yang kepenatan menguruskan kami 5 beradik dalam keadaan saratnya itu..tapi biasalah..umur yang belum matang saat itu kadang2 mencetuskan juga rasa cemburu pada adik2 yang tidak disuruh buat itu ini sebagaimana ummi..ummi pernah menolak ketika diminta memasak nasi sehingga membuatkan mak ummi menangis.....ya Allah..ummi memang rasa sangat bersalah saat itu..
ummi berkali-kali meminta maaf....dan ummi sering mengingatkan diri agar tidak mengulanginya lagi...

hari ini, tak salah rasanya ummi bercerita semula pada anak2 ummi..ummi kagum dengan kakak...seusia kakak 7 tahun, kakak sudah pandai membantu dalam banyak perkara...mulanya disuruh, namun sekarang kakak sudah terbiasa membantu ummi dalam kerja rumah.. kakak sudah biasa membantu ummi menguruskan adik-adik dan boleh juga membantu dalam kerja rumah yang mudah seperti menyapu, menjemur kain, menghidangkan makanan untuk adik2 dan macam-macam lagi...terlihat sangat matang dan bertanggungjawab berbanding anak2 lain seusianya...pernah suatu hari ummi asyik berbual dengan tamu dan terlupa untuk menghidangkan minuman untuk tamu...ummi langsung tak perasan kakak di dapur senyap2 membancuh teh...tiba-tiba saja kakak keluar membawa sedulang minuman sambil menggigil tangan kakak menahan berat dulang...Allahuakbar, memang sangat tersentuh hati ummi melihat usaha kakak apatah lagi bila tamu menyatakan teh yang kakak bancuh memang sedap(cuma kurang panas sedikit).. ;).. dengan adanya anak-anak seperti kakak, ummi tak kisah punya anak ramai kerana Allah dah bagi kakak dan anak-anak yang rajin pada ummi untuk membantu..bagi ummi, setiap anak adalah anugerah terbaik bagi ibu bapa dan ibu bapa juga harus tahu menghargai mereka...

mak selalu mengingatkan...faktor terpenting untuk melihat anak2 berjaya adalah selalu mendoakan dan redha terhadap anak2...jika yang sering keluar dari mulut seorang ibu adalah " nakal", "buas(aktif)", "menyusahkan" dan "meletihkan" maka itulah yang akan berlaku...apatah lagi bagi ibu yang sering menyumpah seranah pada anak-anak mereka..na'uzubillah..dan apa yang lebih penting adalah jangan sekali-kali menceritakan keburukan dan kelemahan anak2 pada orang lain...ibarat menepuk air di dulang, pasti terpercik ke muka si ibu sendiri....

walau apapun memang tak salah melepas perasaan, tapi kurang manis jika diceritakan pada orang luar tentang karenah atau perkara tak elok yang anak-anak lakukan...bersangka baiklah pada anak2 dan kurangkan merungut...itu juga yang selalu ummi peringatkan pada diri sendiri..(kadang2 selalu juga merungut depan abah..huhu)..facebook, blog dan sembang kosong di tempat kerja bukanlah ruang untuk melepaskan tekanan perasaan seorang ibu!!bertukarlah kepada cerita yang baik2 sahaja tentang anak2..tapi bukanlah sampai mereka-reka supaya orang terasa kagum dengan anak-anak..belajarlah menerima kelemahan anak-anak...setiap anak berbeza watak dan perangai mereka...(tak lupa menujukan peringatan itu pada diri ummi sendiri)..

apapun, itulah antara rahsia mak ummi (tok)...mak tidak pernah bercerita tentang perkara buruk anak2 pada orang luar...cukup kami adik2 beradik memahaminya...walaupun sama perangai adik2 beradik kami dengan anak orang lain yang bercerita pada mak, tetapi mak sekadar mendengar dan tersenyum..kadang2 mak hanya bercerita dengan kami adik beradik untuk meminta pandangan dan berkongsi...apapun, itulah mak saya...sering ada yang bertanya bagaimana mak mendidik kami sehingga masing2 berjaya seperti sekarang...alhamdulillah, sekurang-kurangnya tiada antara kami yang tercicir dan terkebelakang dalam pelajaran...semoga doa mak terus mengiringi kejayaan kami....begitu juga dengan ayah saya...terima kasih kerana menjadi ibu bapa yang sangat optimis pada anak2..dan kerana doa kalianlah kami berjaya...dengan izin dan rahmat Allah juga...

Alhamdulillah, Allah telah memberikan ummi mak yang terbaik!! Semoga ummi juga mampu menjadi mak yang terbaik untuk anak-anak ummi...insyaAllah...untuk mak dan ayah, TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA..


2 comments:

Ida_Iara said...

mak mmg yang terbaik..aku rasa aku pun tak mampu jadi mak sebaik mak kita..anak ramai??mmmm..aku plan plg ramai nak 5 je.separuh dr adik beradik kita. tapi klu Allah nak bagi rezeki lebih aku syukur seadanya lebih2 lagi klu dpt anak2 yang baik macam husna tu..so touching la kakak..

ar-raihan said...

yer..sesuai dengan namanya HUSNA..insyaAllah semuanya anak-anak yang baik..husna, husni, husnina, hasan